DOT – DATUM VÝROBY A STÁRNUTÍ PNEUMATIK
Jako každý výrobek, i pneumatika má své datum výroby , které se označuje zkratkou DOT a je uvedeno na bočnici pneumatiky. Tento údaj se skládá ze čtyř číslic 3520 , z nichž první dvě číslice tj. 35 uvádějí týden a poslední dvě číslice, tj. 20 rok , kdy byla Vaše pneumatika vyrobena. V uvedeném případě byla tedy pneumatika vyrobena ve 35. týdnu roku 2020 . Při koupi nových pneumatik si ovšem s údajem DOT nemusíte dělat žádné starosti. V dnešní době se mezi řidiči dostává do popředí trend, že si dost zakládají na tom, jakou DOT jimi kupované pneumatiky mají. A není neobvyklé, pokud tito řidiči své pneumatiky s DOT staršími než je rok ve kterém pneumatiky kupují, už považují za staré, a pneumatiky za takříkajíc „zkažené“.
Je třeba si však uvědomit , že pneumatiky nejsou potravinou . Většina předních výrobců pneumatik jako Continental, Michelin či Goodyear se shodují v tom, že pokud jsou nepoužívané (nové) pneumatiky skladovány správným způsobem, lze je považovat za nové až do věku 3 až 5 let od data jejich výroby. Správné skladování pneumatik totiž může výrazně prodloužit i jejich životnost . Vlastnosti správně skladovaných nepoužívaných pneumatik se do věku 5 let od data jejich výroby nijak výrazně nezmění , jelikož jsou do směsi při jejich výrobě zakomponovány látky (postupně uvolňovaná činidla) chránící pneumatiky před jejich stárnutím a znehodnocováním. Pokud tedy kupujete nové pneumatiky, které nebyly dosud používány, nemusíte se obávat jejich namontování na Váš vůz ani kdyby jejich rok výroby byl starší než aktuální či předchozí rok.
Nejběžnější rok výroby nových kupovaných pneumatik je zpravidla předchozí rok . Pokud tedy kupujete pneumatiky v roce 2021, s největší pravděpodobností dostanete pneumatiky s rokem výroby 2020. Proč tomu tak je? Protože ve výrobě je běžné, že letní pneumatiky se začínají vyrábět již na podzim (například podzim roku 2020), ale motoristé si je zakoupí těsně před letní sezónou, a tedy až na následující jaro v roce 2021. Díky výrobním procesům a technologiím (činidla a speciální látky) však pneumatiky budou i . Uvedené dokonce potvrzuje i norma Velké Británie BS AU 50, ve smyslu které lze nové pneumatiky, které jsou správně skladovány, považovat za nové i po uplynutí 6 let od data jejich výroby . Výrobce Continental dokonce uskutečnil testy zabývajícími se touto problematikou. Výsledky prokázaly, že ani profesionální testovací jezdci nezaznamenali žádné rozdíly v jízdních vlastnostech mezi pneumatikou čerstvě vyrobenou a tou, která byla vyrobena před 5 lety, ale správně skladována. Pneumatiku tedy lze považovat za novou opravdu dlouho po datu její výroby. Pneumatika reálně začíná stárnout až jejím namontováním na vozidlo . Právě tehdy totiž začnou na ni působit vnější faktory jako jsou počasí, běžné používání či menší mechanická poškození. A jak dlouho vydrží pneumatika namontovaná na vozidle? Ve smyslu doporučení uvedených předních výrobců pneumatik je třeba vyměnit používanou pneumatiku, která je starší 10 let od data její výroby , a to bez ohledu na úroveň jejího opotřebení či jiných poškození. Opravdu až po této době od data výroby pneumatiky můžete zpozorovat změnu chování Vašeho vozidla na silnicích, jako je delší brzdná dráha, nižší přilnavost či vyšší spotřeba paliva. Pravděpodobnost mechanického poškození pneumatiky a popraskání dezénu se po dosažení jejího věku 10 let začne zvyšovat.
Pneumatiky nejvíce stárnou během jejich samotného používání, které závisí hlavně na směsi , dezénu, tlaku pneumatiky či typu vozovky po které převážně jezdíte (město, dálnice, horské kamenité cesty). Ale nepoužívání vozidla a tedy i jeho obutých pneumatik jim škodí podstatně více. Jedná se o případ kdy odstavené vozidlo není používáno a jeho dlouhodobějším stáním se mohou pneumatiky časem deformovat a poškodit . Totéž platí io nesprávném skladování nepoužívaných pneumatik. Jak je tedy správně skladovat, aby byla jejich životnost co nejvíce prodloužena? Pod správným skladováním nových pneumatik rozumějí výrobci pneumatik jejich skladování na suchém a chladném místě, bez přímého slunečního záření či denního světla a bez přístupu chemických látek či zdrojů ozonu. Všechny pneumatiky v našich skladech jsou skladovány podle uvedených norem výrobců pneumatik , a tedy tak, aby si zachovaly své původní vlastnosti co nejdéle.
Pokud však doma skladujete používané pneumatiky, je vždy třeba je na toto sezónní uskladnění přiměřeně připravit . V první řadě je z pneumatik třeba odstranit hrubé nečistoty (kamínky, bláto, chemikálie aj.), ale také důkladně je očistit pomocí houby, vlažné vody případně i vhodným čistícím prostředkem na pneumatiky. Pneumatiky po takovém ošetření je nutno důkladně vysušit. Po důkladné přípravě Vašich pneumatik pro sezónní uskladnění je můžete uskladnit, ale je třeba rozlišovat, zda uskladňujete pneumatiky namontované na disky , nebo bez disků . Pneumatiky bez disků ukládejte vedle sebe do vertikální polohy na stojato, přičemž doporučujeme čas od času je pootočit aby váha pneumatiky nebyla celé období uskladnění přenášena jen na jednu část pneumatiky. Pneumatiky namontované na disky je zase nejvhodnější skladovat v horizontální poloze naskládané na sebe do tzn. komínu, nejlépe po dvě pneumatiky. Ve vertikální poloze se skladování nedoporučuje, jelikož váhou disku by mohlo dojít k deformacím pneumatiky. Pneumatiky s disky lze skladovat i jejich zavěšením. Ke skladování je také vhodné použít speciální pytle na pneumatiky (dostupné ve většině pneuservisů), které ochrání pneumatiky před vnějšími vlivy, jako je světlo, prach a jiné nečistoty. Aby Vaše pneumatiky byly opravdu bezpečně a profesionálně uskladněny po celou dobu, doporučujeme tuto činnost ponechat na pneuservis. Sezónní uskladnění pneumatik je dnes již běžnou doplňkovou službou poskytovanou naprostou většinou pneuservisů.