Máte dotazy? Poradíme. (FAQ)
Jelikož vhodných rozměrů na Vaše vozidlo může být několik, doporučujeme zkontrolovat si aktuálně namontovaný rozměr pneumatik na Vašem vozidle, případně máte-li dvě sady disků, zkontrolovat druhou sadu disků na které plánujete vyměnit staré pneumatiky (pokud vlastníte dvě sady disků je běžné mít zimní pneumatiky v jiném rozměru než ty letní). Správný rozměr svých pneumatik můžete i Vy sami zjistit z velkého technického průkazu Vašeho vozidla. Naleznete tam standardní resp. nejběžnější rozměr pneumatik Vašeho vozidla udaný výrobcem vozidla. V technickem průkazu je uveden také vhodný rozměr disku pro tento rozměr pneumatik. Není to však jediný správný rozměr v technickém průkazu. V části alternativní údaje totiž naleznete všechny další alternativní rozměry, které jsou dle výrobce vozidla schváleny na Vaše vozidlo.
Spolu s nimi tam naleznete také údaje vhodných disků k alternativním rozměrům pneumatik, které doporučujeme vždy dodržet. Mohlo by se totiž stát, že Vaše nové pneumatiky nebudou dobře sedět na disku (široký nebo úzký disk pro zvolený rozměr pneumatik), případně se na něj vůbec nebudou dát namontovat (disk s menším nebo větším průměrem než pneumatiky). Striktně se tedy při výběru svých nových pneumatik a disků řiďte technickým průkazem Vašeho vozidla.
Nejideálnějším způsobem je však vizuálně prohlédnout si aktuálně namontovaný rozměr pneumatik na Vašem vozidle, zkontrolovat jejich správnost s technickým průkazem, a následně si vybrat stejný rozměr Vašich nových pneumatik. V případě, že vlastníte dvě sady disků s pneumatikami a plánujete výměnu té sady, kterou právě nepoužíváte (máte ji uskladněnou doma nebo v pneuservisu), bude třeba zkontrolovat rozměr na této sadě. V drtivé většině se totiž rozměr zimních pneumatik a disků na stejném vozidle odlišuje od těch letních.
Řidiči mají v dnešní době tendenci pouštět se při koupi nových pneumatik svého vozu do jejich různých kombinací. Zákon v tom má ovšem jasno. Na vozidle nemohou být současně použity pneumatiky různých rozměrů a konstrukcí (radiální, diagonální, semiradiální), pokud při schválení není určeno jinak. Z uvedeného vyplývá že na ojedinělé výjimky (pokud při schválení není určeno jinak) je vždy třeba mít na vozidle všechny čtyři pneumatiky stejného rozměru a konstrukce. Druhá část věty stanoví výjimky, které se týkají vozidel, kde se současně používá k přední nápravě jiný rozměr než na té zadní, ale pouze na základě schválení a zapsání této kombinace výrobcem vozidla do technického průkazu (obvykle u výrobce vozidel značky BMW, případně MERCEDES).
Zákon následně specifikuje obutí vozidla v tom smyslu, že na jedné nápravě musí být použity jen shodné pneumatiky, pod kterými se rozumějí pneumatiky se stejným rozměrem, konstrukcí, typem resp. kategorií použití (letní, zimní, celoroční), názvem výrobce, obchodní značkou, indexem nosnosti, kategorií rychlosti a průřezem. Pokud tedy máte vpředu na levé straně namontovanou například pneumatiku Matador 185/65 R15 88T MP47 Hectorra 3, stejnou pneumatiku musíte mít namontovanou také vpředu na pravé straně vozidla.
Z uvedených informací vyplývá, že zákon tedy připouští kombinaci různých typů pneumatik (zimní, letní a celoroční) mezi dvěma nápravami (např. na přední nápravě zimní pneumatiky, na zadní letní). Důrazně to však nedoporučujeme, neboť každý typ pneumatik má své specifické jízdní vlastnosti a je výrobou a konstrukcí přizpůsoben do konkrétních podmínek počasí. Jejich kombinací snižujete celkový výkon vozidla, komfort jízdy a navíc zvyšujete riziko smyku vozidla vpředu nebo vzadu v závislosti na povrchu, na kterém jezdíte. Kombinace výrobců pneumatik mezi nápravami je také přípustná (např. na přední nápravě značka Matador, na zadní nápravě Barum), ale doporučujeme zvolit u této varianty co nejpodobnější vzor pneumatiky (nekombinovat asymetrické, směrové a symetrické dezény navzájem mezi sebou). Jejich kombinace by mohla také způsobit nepředvídatelné chování Vašeho vozidla na cestách.
Nejideálnějším řešením je tedy vždy mít všechny čtyři pneumatiky na svém vozidle identické (značka, model, dezén, typ, rozměr, indexy). V případě, že však zvolíte méně vhodnou variantu výměny jen dvou opotřebovaných pneumatik (převážně ty více opotřebované z hnací nápravy Vašeho vozidla), snažte se dosáhnout aby všechny čtyři pneumatiky byly i po jejich výměně identické. Je to ideální stav z hlediska výkonnosti Vašeho vozidla, ale hlavně bezpečnosti Vaší jízdy. Důležitou informací je také to, že nové dvě pneumatiky vždy montujeme na zadní nápravu, čímž se snižuje riziko nekontrolovatelného smyku na mokré či sněhem pokryté vozovce.
Abyste si mohli správně vybrat třídu svých nových pneumatik, je ideální vědět co od svých pneumatik očekáváte a kolik chcete do jejich koupě investovat. Pneumatiky jsou obecně rozděleny do tří kvalitativních tříd resp. segmentů, a to třídy ekonomické (v angličtině budget), střední (v angličtině quality) a nejvyšší, prémiové (v angličtině premium). Zde je důležité zohledňovat poměr ceny a kvality vybraných pneumatik.
Ekonomická třída pneumatik je z kvalitativního hlediska nejnižší třídou, ale neznamená to automaticky, že si vybíráte nekvalitní pneumatiky. V dnešní době jsou už i pneumatiky této třídy z hlediska kvality na dobré úrovni, a navíc jejich koupí nezatížíte svou peněženku. Je třeba zdůraznit, že některé „budgetové“ značky pneumatik jsou vyráběny velkými známými koncerny. Ty totiž mají ve svém portfoliu většinou zastoupení v každé ze tří tříd pneumatik, přičemž v této třídě jsou koncerny ve výrobních procesech implementovány technologie a postupy, které byly před pár lety používány ve střední či dokonce prémiové třídě pneumatik. V této třídě tak dostanete pneumatiku, která sice nebude mít nejinovativnější technologie a směsi, ale na druhé straně to budou léty zažité a osvědčené technologie, směsi či dezény. Pokud tedy nevyžadujete od svých pneumatik nadstandardní výkon a preferujete klidnou jízdu s přiměřeným kilometrovým nájezdem, a je na prvním místě u Vás cena, jsou pneumatiky této třídy pro Vás správnou volbou. V dnešní době jsou často rozebírány kvality a výkony pneumatik čínských výrobců. Lidé se mylně domnívají, že čínské pneumatiky jsou z kvalitativního hlediska daleko pozadu oproti známějším ekonomickým třídám velkých koncernů. Právě naopak, čínské pneumatiky jsou svou kvalitou na stejné ne-li na vyšší úrovni. Jedním z důvodů je, že výrobní fabriky a technologie jsou mnohdy modernější a inovativnější než u evropských výrobců. V některých případech se dokonce jedná také o privátní značky velkých evropských koncernů. Čínské pneumatiky Vaši peněženku zatíží ještě o něco méně. Jsou tedy levnější variantou „budgetových“ značek koncernových výrobců. Představiteli ekonomické třídy pneumatik jsou například značky Matador, Barum (koncern Continental), Kormoran, Orium, Ricken, Taurus (koncern Michelin), Debica a Sava (koncern Goodyear), az čínských výrobců Austone, Atlas, Fortune, Fortuna, Leao, Powertrac, Sail .
Střední třída pneumatik je nejlepším kompromisem z hlediska poměru ceny a kvality. Ideální jsou pro náročnější řidiče, kteří od svých pneumatik očekávají lepší výkon a zároveň není u nich na prvním místě cena pneumatik. Koupí pneumatik této třídy tedy dostanete nadprůměrné jízdní vlastnosti, slušný komfort a výkon, vyšší kilometrový nájezd, a to vše za atraktivní cenu. Nejtypičtějšími představiteli této třídy pneumatik jsou korejští výrobci pneumatik Hankook a Nexen. Z ostatních značek pneumatik sem patří například značky Semperit a Uniroyal (koncern Continental), Kleber a BF Goodrich (koncern Michelin), Fulda (koncern Goodyear), Firestone (koncern Bridgestone), dále značky Cooper, Vredestein, Toyo, Yokohama či Kumho. Pokud bychom zamířili více na sever od nás, museli bychom zmínit také výrobce Nokian, který je oblíbený hlavně u zimních pneumatik, ale jeho zařazení není zcela jednoznačné. Pokud bychom jej však zařadili do střední třídy, bude to její naprostý vrchol, protože kvalitou se přibližuje prémiové třídě.
Prémiová třída jak to vyplývá již z jejího označení, je to nejlepší, co Vám výrobci pneumatik dokážou na trhu nabídnout. Pneumatiky prémiových značek jsou totiž jejich vizitkou a jsou vyvinuty tak, aby i ten nejnáročnější řidič byl s nimi nad míru spokojen. Zvládnete s nimi i ty nejnáročnější podmínky, protože do jejich vývoje výrobci investují nemalé finanční prostředky. Technologicky a výkonnostně dostanete ty nejkvalitnější pneumatiky na trhu, které mají ty nejnovější technologie, směsi a nejpokrokovější dezény. Každá mince má ovšem dvě strany, a to druhou je cena pneumatik této třídy. Pro řidiče, kteří se rozhodnou pro tuto třídu, je však na prvním místě kvalita, přičemž na cenu se tak nedívají. Jsou jednoduše ztotožněni s tím, že za to nejlepší na trhu je třeba si připlatit. Nejtypičtějšími představiteli této třídy jsou výrobci zvučných jmen jako Continental, Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Pirelli .
Ke správnému výběru pneumatik je však ještě třeba brát v úvahu jeden velmi důležitý aspekt, a to Váš preferovaný styl jízdy. To úzce souvisí s dělením pneumatik podle jejich zaměření, a to na úsporné, standardní a sportovní. V prémiové třídě pneumatik se totiž častokrát setkáte při výběru svých pneumatik ve stejném rozměru s více modely v rámci jedné značky. Úsporné pneumatiky jsou dezénem, směsí a technologiemi vyvinuty tak, aby zajišťovaly vyšší kilometrový nájezd s důrazem na vyšší úsporu paliva. Proto jsou také nazývány také jako ekologické a jejich cílovou skupinou jsou řidiči, kteří jezdí delší trasy a ujedou během roku větší počet kilometrů. Typickými modely ekologických pneumatik jsou Continental EcoContact, Michelin EnergySaver+, Goodyear EfficientGrip a EfficientGrip Performance, Bridgestone Ecopia případně Pirelli Cinturato P1Verde a Cinturato P7Blue .
Standardní pneumatiky jsou nejoblíbenější volbou řidičů, protože tyto pneumatiky mají vyvážený poměr klíčových jízdních vlastností. Při výběru této pneumatiky dostanete zvýšený komfort na cestách za mokra i za sucha. Kilometrový nájezd, úspora paliva, výkon a přilnavost je někde mezi ekologickými a sportovními pneumatikami. Tyto pneumatiky jsou zlatým středem a mají to nejlepší z ekologických i sportovních pneumatik. Typickými modely standardních pneumatik jsou Continental PremiumContact, Michelin Primacy, Goodyear Excellence, Bridgestone Turanza, případně Pirelli Cinturato P7 .
Sportovní pneumatiky jsou volbou řidičů, kteří preferují agresivnější styl jízdy, rychlejší přejezdy zatáčkami případně vlastní vysokovýkonný sportovní vůz či SUV. Tyto pneumatiky totiž garantují výbornou přilnavost při rychlých průjezdech zatáčkami, prudké akceleraci či brždění. Jsou vyvinuty tak, aby řidičům zabezpečily perfektní stabilitu vozidla na vozovce při vysokých rychlostech a agresivnější jízdě za sucha i za mokra. To souvisí s měkčí směsí těchto pneumatik, což znamená podstatně nižší kilometrový nájezd. Právě to je největší mínus sportovních pneumatik, kde v porovnání např. se standardními pneumatikami to může být až o 50% méně. Kilometrový nájezd primárně závisí na způsobu a stylu jízdy řidiče. Typickými modely sportovních pneumatik jsou Continental SportContact a 4x4 SportContact, Michelin Pilot Sport, Goodyear Eagle F1 Asymmetric a Eagle F1 Supersport, Bridgestone Potenza případně Pirelli P Zero, P Zero Rosso a P Zero Nero GT .
Všechna čísla a kódy na pneumatice mají svůj důležitý význam, protože slouží jako její identifikační údaje. Lze je také označit jako základní parametry pneumatiky a vždy se nacházejí na její bočnici, případně na LABELINGOVÉM ŠTÍTKU. Tyto parametry jsou tedy vždy viditelně přístupné pro každého z nás. Určují, na které auto může být daná konkrétní pneumatika namontována, a to za dodržení bezpečnostních, výkonnostních, ale hlavně i zákonem či výrobcem automobilů předepsaných požadavků.
1. 225 - Údaj vyjadřující šířku pneumatiky v milimetrech, tj. 225 milimetrů.
2. 45 - Údaj vyjadřující výšku pneumatiky resp. její profilové číslo. Tento údaj však není vyjádřen v milimetrech, jak je tomu v případě šířky pneumatiky. Číslo 45 je vyjádření procentuálního poměru výšky pneumatiky k šířce pneumatiky. V uvedeném případě je to tedy 45% z šířky 225 milimetrů, což tedy představuje 101,25 milimetrů.
3. R17 - Údaj skládající se z písmene R a čísla 17, přičemž písmeno R znamená označení pro radiální pneumatiky a číslo 17 vyjadřuje vnitřní průměr pneumatiky v palcích. Jeden palec = 2,54 cm. Při výběru pneumatik je zásadní, aby průměr pneumatiky byl shodný s průměrem disku, na který má být pneumatika namontována. Rozměry disků jsou uváděny výlučně v palcích. Proto doporučujeme před zakoupením nové sady pneumatik zkontrolovat průměr vašich disků zda se shodují.
4. 94 - Údaj vyjadřující maximální hmotnostní zatížení pneumatiky v kilogramech (index nosnosti, v angličtině Load Index nebo zkráceně LI). V tomto případě jde o pneumatiku s maximální nosností 670 kg, což tedy znamená maximální zatížení všech čtyř pneumatik o hmotnosti 2680 kg. Při výběru pneumatik je nutné brát v úvahu údaje uvedené ve Vašem technickém průkazu. Na svém automobilu můžete používat pouze pneumatiky se zátěžovým indexem stejným nebo vyšším, jako máte uvedeno v technickém průkazu. Všechny indexy nosnosti jsou uvedeny ve znázorněné tabulce.
5. V - Údaj vyjadřující maximální rychlost, na kterou je vyrobená pneumatika konstrukčně přizpůsobena (index rychlosti, v angličtině Speed Index nebo zkráceně SI). V tomto případě se jedná o pneumatiku konstrukčně přizpůsobenou na maximální rychlost jízdy 240 km/h. Stejně jako u indexu nosnosti, je iv případě rychlostního indexu třeba při výběru pneumatik brát v úvahu údaje uvedené ve Vašem technickém průkazu.
Také platí, že pro svůj vůz musíte zvolit pouze pneumatiky s rychlostním indexem stejným nebo vyšším, jako máte uvedeno v technickém průkazu. Výjimka z této povinnosti se týká zimních pneumatik, u kterých můžete dát namontovat na Vaše vozidlo i pneumatiky s nižším indexem rychlosti, avšak maximálně jen o 1 úroveň. Doporučujeme si tak prohlédnout tabulku se všemi rychlostními indexy.
6. XL - Údaj označující zesílenou pneumatiku (v angličtině EXTRA LOAD zkráceně XL) ve vztahu k jejímu základnímu konstrukčnímu prvku, kterou je bočnice pneumatiky. U některých výrobců se můžete setkat také s málo používaným označením RF, RFD (reinforced – zesílené) nebo EL (Extra Load – vyztužení navíc). U pneumatiek s označením XL se předpokládá vyšší kapacita zatížení pneumatiky, jako je tomu např. u pneumatik. u combi variant vozidel, off-roadových nebo SUV vozidel, pick upech. Zesílená bočnice pneumatiky také zajišťuje zvýšenou ochranu vůči mechanickému poškození pneumatiky při používání v mírném terénu, průjezdech přes obrubníky, jámy a nerovnosti na vozovce.
1. DOT 3520 - Jako každý výrobek, i pneumatika má své datum výroby, které se označuje zkratkou DOT. Tento údaj se skládá ze čtyř číslic 3520, z nichž první dvě číslice tj. 35 uvádějí týden a poslední dvě číslice, tj. 20 rok, kdy byla Vaše pneumatika vyrobena. V uvedeném případě byla tedy pneumatika vyrobena ve 35. týdnu roku 2020. Více o problematice data výroby a stárnutí pneumatik se dočtete v našem článku DOT-ROK VÝROBY A STÁRNUTÍ PNEUMATIK .
2. Označení M+S (mud and snow - v překladu bláto a sníh) a označení 3PMSF (v angličtině Three Peak Mountain Snowflake - v překladu sněhová vločka ve trojcípé hoře) známé také jako označení alpský symbol nebo symbol sněhové vločky, jsou často ve veřejnosti nesprávně zaměňovány. Označení M+S je používáno na pneumatikách, jejichž dezén, směs a konstrukce byly vyvinuty tak, aby zajistily lepší výkon pneumatiky v podmínkách na blátě či mírně zasněžené vozovce než je tomu u běžných pneumatik. Toto označení tak lze nalézt na některých letních pneumatikách, zimních pneumatikách, celoročních pneumatikách, či pneumatikách pro SUV/4x4 vozidla, neboť zajišťují lepší jízdní vlastnosti Vašeho vozidla v uvedených podmínkách. Označení 3PMSF najdeme na pneumatikách, které na základě objektivních oficiálních testů zaručují velmi dobrý výkon a kontrolu vozidla i na hrubě zasněžených a zledovatělých vozovkách s důrazem na Vaši bezpečnost. Je to tedy označení zimních pneumatik v tom pravém slova smyslu garantující vlastnosti zimních pneumatik i v horších zimních podmínkách. Současně však tímto označením mohou disponovat i některé celoroční pneumatiky vyvinuté tak, aby splňovaly požadované vlastnosti zimních pneumatik, ale je třeba zdůraznit, že jejich výkonnost v zimních podmínkách se nevyrovná výkonnosti zimních pneumatik.
3. Označení RADIAL na pneumatice specifikuje pneumatiku z hlediska způsobu její výroby. Pneumatiky podle jejich konstrukce dělíme totiž na radiální pneumatiky (R), diagonální pneumatiky (-) a semiradiální pneumatiky (B). Rozdíl mezi nimi spočívá ve způsobu uspořádání textilních a ocelových kordů na střed pneumatiky. U radiálních pneumatik je to radiální (pod pravým úhlem) na středovou osu pneumatiky au diagonálních šikmo na středovou osu pneumatiky pod úhlem 30-65 stupňů. Nejprodávanějším typem pneumatik pro osobní vozidla jsou dnes radiální pneumatiky. Ty díky typu konstrukce zajišťují lepší kontakt a záběr pneumatiky na vozovce, nižší spotřebu paliva, vyšší odolnost proti smyku či kratší brzdnou dráhu. U diagonálních pneumatik lze mluvit jen o jediné výhodě, a tou je zvýšená odolnost bočnice pneumatiky vůči mechanickému poškození. Tento typ konstrukce je v převážné míře využíván u zemědělských či průmyslových pneumatik.
4. Dalším důležitým označením pneumatiky je označení TUBELESS. Jedná se o údaj označující pneumatiky, které jsou použitelné i bez duší v jejich nitru . bezdušové pneumatiky (zkráceně TL). Označením TUBE TYPE (zkráceně TT) se označují pneumatiky, pro jejichž používání se vyžaduje současně i použití duší uvnitř pneumatik. Ojediněle se vyskytují i pneumatiky s označením TL/TT, u kterých se duše uvnitř pneumatiky může použít, ale není to nezbytné ke 100% funkčnosti pneumatiky.
Neméně důležitými jsou také označení homologací pneumatik. Pod homologovanými pneumatikami rozumíme pneumatiky, které jsou konkrétním výrobcem automobilů schváleny nebo doporučeny jako standardní výbava Vašeho vozidla. Také se označují zkratkou OE (Original Equipment - v překladu původní vybavení nebo prvovybavení), kde výrobci pneumatik s takto označovanými pneumatiky dávají najevo, že tato pneumatika je „šitá“ na míru jednomu producentovi aut. Je běžné, že tentýž model pneumatiky je vyráběn pro více výrobců automobilů.
Dezén pneumatiky je součástí běhounu pneumatiky, přesněji jeho vrchní část. Běhoun pneumatiky je gumová část pneumatiky tvořená kaučukovou směsí (přírodní a syntetický kaučuk), která chrání její kostru a do které je vlisován právě dezén, nebo jinak řečeno vzorek pneumatiky. Vzorek pneumatiky je tvořen soustavou bloků, středových a příčných drážek, žeber, dírek a lamel, které všechny spolu zajišťují co nejlepší přilnavost k vozovce, nízký valivý odpor či udržování nízké hladiny hluku při jízdě autem. V případě běhounu resp. jeho vrchní části jde o jedinou část pneumatiky, která je v přímém kontaktu s vozovkou. Proto je třeba při volbě Vašich nových pneumatik dbát v první řadě na správný výběr dezénu pneumatiky plně odpovídající Vašim potřebám a typu vozovky, po které převážně jezdíte.
Dezény pneumatik lze na základě jejich vzoru dělit na symetrické, asymetrické a směrové. Každý z uvedených typů dezénů má své specifické vlastnosti ovlivňující jízdní vlastnosti pneumatiky, její valivý odpor, vhodné určení do letních či zimních podmínek a v neposlední řadě i způsob montáže pneumatiky na Vaše vozidlo.
Symetrický typ dezénu je tím nejběžnějším resp. standardním typem dezénu pneumatiky. Má rovnoměrně uspořádaný vzor dezénu podle středové osy pneumatiky, a to jak na levé tak i na pravé straně pneumatiky. Vzhledem k nižším výrobním nákladům se s tímto typem dezénu nejčastěji setkáte u pneumatik ekonomické či střední třídy, a obvykle u pneumatik o průměru do 18 palců (R18). Výhodou tohoto typu dezénu jsou skvělé jízdní vlastnosti na suché vozovce, ale nevýhodou slabší jízdní vlastnosti na mokré a zasněžené vozovce, či menší stabilita v zatáčkách. Co se týká montáže pneumatiky na disk, jedině u tohoto typu dezénu není třeba dodržovat žádné pokyny. Tyto pneumatiky lze při jejich montáži umístit na kteroukoli nápravu či stranu vozidla, jelikož mají stejné jízdní vlastnosti po obou stranách, a tedy iv obou směrech jejich otáčení.
Asymetrický typ dezénu je svým vzorem naprostým opakem symetrického, jelikož je jeho vzor na obou stranách pneumatiky zcela odlišný. Tyto strany nebo zóny však označujeme jako vnější a vnitřní (případně střední), a ne levá a pravá. Při montáži asymetrických pneumatik je totiž nutné dodržet označení na bočnici pneumatiky OUTSIDE (pro vnější stranu směrem ven od vozidla) a INSIDE (pro vnitřní stranu směrem dovnitř vozidla, kterou po namontování pneumatiky na vozidlo nevidíte). Následně po správném namontování na disk lze použít kolo na kteroukoli stranu a pozici na vozidle. To ovšem neplatí pro asymetrické pneumatiky určené pro vysokovýkonné automobily, které mají kromě označení OUTSIDE a INSIDE i označení směru jejich otáčení. Největšími výhodami asymetrického dezénu jsou delší životnost pneumatiky, nižší úroveň hluku při jízdě, kratší brzdná dráha či lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách. Uvedené množství výhod je zajištěno právě díky asymetrickému typu dezénu, protože každá jeho zóna je odlišná a plní jiný účel. Nevýhodou tohoto typu dezénu jsou slabší jízdní vlastnosti na sněhu či vyšší pořizovací cena pneumatik, jelikož se jedná o technologicky nejpokrokovější pneumatiky. Obvykle se tak lze s nimi setkat zpravidla od průměru R16 a výše, od R18 jsou na ojedinělé výjimky již samozřejmostí. Asymetrické pneumatiky jsou výrobci navrženy tak, aby se kvalita jejich jízdních vlastností zlepšovala při dosahování vyšších rychlostí na silnicích.
Směrový typ dezénu je osobitým typem symetrického dezénu, jelikož jeho příčné drážky ze středu pneumatiky směřující k vnější části běhounu jsou navzájem symetricky uspořádány. Uspořádány jsou však pod takovým úhlem, ve kterém pak celkový tvar dezénu připomíná písmeno „ V “ či rybí kost nebo šíp (někdy označovaný také jako šípový dezén). Největší výhodou směrového dezénu je vynikající schopnost odvádění vody a sněhu z povrchu dezénu, čímž tedy zajišťuje lepší přilnavost pneumatiky za mokra a na zasněžených vozovkách. Mezi výhody také můžeme zařadit skvělou trakci na měkkém povrchu a dobré směrové vedení či ovladatelnost řídící nápravy v horších podmínkách jako je déšť, bláto nebo sníh. Tento typ dezénu se tak používá hlavně u zimních pneumatik, ale také u většiny celoročních pneumatik. Také jsou vhodné i pro používání na SUV vozidlech, která častěji přijdou do styku se zablácenými či zasněženými vozovkami. Nevýhodami tohoto typu dezénu jsou vyšší hlučnost při větším opotřebení pneumatiky, nižší kilometrový nájezd či horší trakce a stabilita na suché vozovce. Při montáži pneumatik se směrovým typem dezénu je nutné dodržet směr otáčení pneumatiky, který je označen na bočnici pneumatiky šipkou se směrem otáčení vpřed as označením ROTATION nebo DIRECTION. Jedná se o jediný typ dezénu, kdy po montáži pneumatiky na disk nelze libovolně volit strany auta, na kterou bude kolo namontováno. V opačném případě by se pneumatika točila nesprávným směrem, dozadu, čímž by všechny její přední vlastnosti byly nevyužity.
Konstrukčními prvky pneumatiky jsou:
1. Kostra - základní nosná část pneumatiky, tvořená textilními nebo ocelovými kordovými vložkami.
2. Bočnice - boční část pneumatiky, chránící kostru pneumatiky před jejím mechanickým poškozením, která musí být odolná vůči proražení či vnějším vlivům počasí. Bočnice má však i informativní význam, jelikož jsou na ní vždy uvedeny základní parametry pneumatiky jako značka, rozměr, rok výroby, specifikace atp.
3. Patka - jediná část pneumatiky, která se bezprostředně dotýká disku. Zaručuje tedy pevné a vzduchotěsné usazení pneumatiky na disku. Její hlavní částí je ocelové patkové lano, kolem něhož jsou prohnuty textilní nebo ocelové kordové vložky tvořící kostru pneumatiky. Patkové lano umožňuje montáž a demontáž pneumatiky na disk.
4. Nárazník – nachází se mezi běhounem a kostrou pneumatiky, přičemž může být ocelový, textilní případně kombinace obou materiálů. Zajišťuje obvodovou odolnost pneumatiky jako celku a odolnost vůči průrazům.
5. Vnitřní guma - je speciální fólie uvnitř pneumatiky tvořená plynotěsnou kaučukovou směsí (halobutyl), která zabraňuje úniku vzduchu z pneumatiky a tudíž plní roli duše. Pneumatiky bez vnitřní pryže lze používat pouze za současného použití duše, jelikož v rámci její konstrukce není žádný prvek, který by zajišťoval vzduchotěsnost pneumatiky. Podle toho pak dělíme pneumatiky na bezdušové a dušové.
6. Běhoun pneumatiky - Běhoun pneumatiky je gumová část pneumatiky tvořená kaučukovou směsí (přírodní a syntetický kaučuk), která chrání její kostru a do které je vlisován právě dezén, nebo jinak řečeno vzorek pneumatiky.
RUN-FLAT pneumatiky jsou pneumatiky s technologií (zkráceně RFT) fungující na principu speciálně vyztužené samonosné bočnice, která zabraňuje při defektu či ztrátě tlaku v pneumatice jejímu úplnému změknutí. Jedná se tedy o speciální technologii vyvinutou výrobci pneumatik za účelem splnění nadstandardních požadavků zákazníků, které by při zakoupení běžných pneumatik nebyly naplněny. Všechny pneumatiky které používají některou ze speciálních technologií, výrobci označují jedinečným označením, které naleznete na bočnici pneumatiky. Z hlediska bezpečnosti tato technologie také zabraňuje rozdrcení bočnice mezi diskem a vozovkou či sklouznutí pneumatiky z disku, což se může stát u běžných pneumatik. RFT pneumatika Vám i po jejím defektu ještě umožní dojezd do maximální vzdálenosti 80 kilometrů při maximální rychlosti 80 km/h. Vozidlo tedy není třeba odstavit a čekat na pomoc či vyměňovat pneumatiku za rezervní kolo.
Používání RFT pneumatik je však doporučeno pouze na vozidlech vybavených doplňkovou výbavou, a to kontrolou tlaku v pneumatikách (TPMS). Pořizovací cena pneumatik s touto technologií je zpravidla vyšší než u pneumatik stejných parametrů ale bez této technologie. Výrobci pneumatik nepoužívají na bočnicích pneumatik jednotné označení svých RFT pneumatik, ale různé zkratky jejich vlastních názvů této technologie. Například SSR (Continental), ZP (Michelin), RFT (Bridgestone) RF (Pirelli), ROF (Goodyear, Dunlop), HRS (Hankook).
Kromě technologie RUN-FLAT se u pneumatik můžete setkat is dalšími speciálními technologiemi, které výrobci vyvinuli za účelem zvýšení komfortu při Vaší jízdě. Více o speciálních technologiích se dočtete v článku SPECIÁLNÍ TECHNOLOGIE PNEUMATIK .
Hlavním indikátorem toho, že je správný čas na výměnu Vašich pneumatik za nové, je hloubka jejich dezénu nebo jinými slovy úroveň jejich opotřebení. Minimální hloubka dezénu je našimi platnými právními předpisy stanovena na úroveň 1,6 mm v případě letních a 3 mm v případě zimních pneumatik (hloubka dezénu nové pneumatiky se pohybuje mezi 8-10 mm). V dnešní době má již téměř každý model pneumatiky indikátor opotřebení pneumatiky (zkráceně TWI – tread wear indicator ), pomocí kterého snadno a bez speciálních technologií zjistíte, jak moc je Vaše pneumatika ojetá, a zda by bylo již na čase zvážit její výměnu. Indikátory opotřebení se nacházejí v dezénových drážkách v běhounu pneumatiky v podobě výstupků (nebo vyražených číslic znázorňujících hloubku v mm, které se opotřebováním postupně vytrácejí z dezénu), podle kterých snadno pomocí jejich nahmatání zjistíte, zda už jste dosáhli maximálního přípustného opotřebení pneumatiky. V případě přední nápravy je toto možné zkontrolovat i vizuálně pomocí úplného vytočení kol do jedné či druhé strany. Hloubku dezénu nejjednodušší a hlavně nejpřesněji změříte za pomoci hloubkoměru, které se provádí v hlavních dezénových drážkách, tedy ve střední části pneumatiky. Boční příčné drážky se pro měření nepoužívají, přičemž tyto jsou obvykle opotřebovány více, ale hlavní styk s vozovkou zajišťuje střední část běhounu, přesněji ¾ jeho šířky. V dnešní době jsou dostupné hloubkoměry manuálně ve formě přívěšků na klíč, nebo digitálně jejichž pořizovací cena bude ovšem podstatně vyšší. Doporučujeme však vyměnit pneumatiky za nové ještě dříve, než dosáhnete maximálního přípustného opotřebení pneumatiky, ideálně již při hloubce dezénu těsně pod 2,5 mm v případě letních a 4 mm při zimních pneumatikách. Podle dostupných analýz a výzkumů totiž pneumatika při opotřebení, které přesáhne uvedené hodnoty, začne radikálně ztrácet hlavní jízdní vlastnosti jako přilnavost, stabilita v zatáčkách, odvod vody či sněhu.
Právní předpisy upravují také zákaz používání poškozených pneumatik. Na vnějším obvodu pneumatiky, tj. běhoun, bočnice, patka, je nepřípustné mít trhliny či poškození, které by obnažovaly kordovou kostru nebo ji jiným způsobem narušovaly. Používání takových pneumatik je v silničním provozu právním předpisem zakázáno az hlediska bezpečnosti naprosto nepřípustné. Pokud byste tedy na své pneumatice zpozorovali jakékoli trhliny, deformace, praskliny či jiné deformace, okamžitě se obraťte na pneuservis za účelem provedení důkladné kontroly Vašich pneumatik. Také je třeba sledovat stav svých pneumatik i pocitově během jízdy, jako jsou vibrace, zvýšená hlučnost či menší stabilita vozidla na vozovce.
Dalším indikátorem signalizujícím správný čas výměny pneumatik za nové je jejich datum výroby. Obecně totiž platí, že čím více je používaná pneumatika starší, tím více dochází ke změně jejích jízdních vlastností v důsledku používání či vlivu vnějších faktorů. Ve smyslu doporučení předních výrobců pneumatik je třeba vyměnit používanou pneumatiku starší 10 let od data její výroby, a to bez ohledu na úroveň opotřebení jejího dezénu či jejích jiných poškození. Více o problematice data výroby a stárnutí pneumatik se dočtete v našem článku DOT-ROK VÝROBY A STÁRNUTÍ PNEUMATIK .
Správný tlak v pneumatikách je velmi významným faktorem, který ovlivňuje opotřebení pneumatik, a to jak z pohledu úrovně opotřebení tak z hlediska způsobu opotřebení. Dezén pneumatiky by se totiž měl opotřebovávat rovnoměrně, což ovšem v důsledku nesprávného nahuštění Vašich pneumatik nemusí být pravda. Ideální je stále mít správný tlak v pneumatikách podle údajů výrobce Vašeho vozidla.
Ty se musí nacházet přímo na Vašem vozidle, a to buď na víku palivové nádrže, v uživatelské příručce nebo nejčastěji na zadní straně dveří řidiče či ve spodní části středového sloupku u řidiče. Správný tlak v pneumatikách Vám samozřejmě v pneuservisu při přezouvání pneumatik nahustí odborníci, ale ideální je změnu tlaku po určité době zkontrolovat iz Vaší strany (nejlépe jednou za 1-2 měsíce). Nejideálnější je to hned ráno když ještě pneumatiky nejsou zahřáté, a tedy po ujetí nízké vzdálenosti rovnou na čerpací stanice, které jsou vybaveny tlakoměry. Kontrolu tlaku většina řidičů zanedbává, ale správný tlak v pneumatikách je zárukou bezpečnosti (správný tlak zajišťuje stabilitu, přiměřenou délku brzdné dráhy a ideální jízdní vlastnosti pneumatiky) a také šetrnosti Vaší jízdy (podhuštění znamená vyšší spotřebu paliva a rychlejší nerovnoměrné opotřebení pneumatiky). Činnost kontroly tlaku v pneumatikách se netýká majitelů vozidel, která jsou vybavena systémem monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách (TPMS). Geometrie a její nastavení je také faktorem ovlivňujícím nerovnoměrné opotřebení pneumatik. Pokud se Vaše pneumatika nebo obě pneumatiky opotřebovávají podstatně více jen na její jedné straně běhounu, je třeba navštívit servis či pneuservis za účelem správného nastavení geometrie Vašeho vozidla.
1. Nízký tlak v pneumatikách = nadměrné opotřebení po obou stranách pneumatiky, vyšší spotřeba paliva, nižší stabilita na vozovce, zvýšené riziko nehody. Potřeba dohustit pneumatiky na správný tlak nebo oprava defektu pneumatiky a její následné nahuštění na správné hodnoty.
2. Správný tlak v pneumatikách = ideální jízdní vlastnosti pneumatiky, správné opotřebení, bezpečnost na silnicích.
3. Vysoký tlak v pneumatikách = nadměrné opotřebení ve střední části pneumatiky, zvýšené riziko mechanických poškození pneumatiky, zvýšení opotřebování zavěšení na vozidle, snížený komfort jízdy. Potřeba vypuštění tlaku na správné hodnoty.
Na úvod je důležité si uvědomit, že sníh, led a námraza jsou tím, co vás může nejvíce nemile překvapit na vašich cestách. Odkládání přezutí letních pneumatik za zimní tedy nedoporučujeme. Data přezouvání pneumatik nejsou nikde obecně definována, jedinou zmínkou je zákon o silničním provozu, ve smyslu kterého je každý řidič povinen vybavit své auto zimními pneumatikami v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je vozovka pokryta souvislou vrstvou sněhu, ledem nebo námrazou. Doporučujeme však být nachystán na zimní podmínky mnohem dříve. Obvyklou dobou přezouvání vozidel na zimní pneumatiky je měsíc říjen. Hlavním indikátorem pro řidiče je však počasí a povětrnostní podmínky. Pomyslnou hranicí používání letních a zimních pneumatik je teplota +7 stupňů Celsia. Zimní a také letní pneumatiky mají totiž své vlastní specifické vlastnosti, jsou vyráběny z různých směsí, vzory jejich dezénů (včetně hloubky dezénu) se podstatně liší, a tudíž jsou výrobou přizpůsobeny pro použití v příslušném období. Pod hranicí +7 stupňů Celsia fungují správně pouze zimní, případně celoroční pneumatiky. Letní pneumatiky pod touto teplotní hranicí ztrácejí hlavní jízdní vlastnosti (garantující bezpečnost jízdy), jako je přilnavost, trakce a brzdná dráha. Když jsou už teploty v oblasti, ve které jezdíte autem, stabilně pod hranicí sedmi stupňů Celsia, je třeba mít obuté zimní pneumatiky. I v případě, že často jezdíte v nočních hodinách (kdy jsou teploty nižší než během dne) případně chodíte na služební cesty nebo dovolené do severních částí Slovenska (kde zimní povětrnostní podmínky přicházejí podstatně dříve než v jižních částech), je třeba být na to připraven a mít přezuté auto na zimní pneumatiky. Používání letních pneumatik v zimním období je zakázáno az hlediska bezpečnosti nepřípustné. Ohrožovali byste bezpečnost sebe i všech účastníků silničního provozu.
Obvyklou dobou přezouvání vozidel na letní pneumatiky je přelom měsíců březen a duben. V případě, že tak neučiníte, nehrozí vám pokuta a ani neporušujete žádný zákon či předpis. Z hlediska zákonů a předpisů tedy můžete jezdit na zimních pneumatikách v podstatě po celý rok. Ale z hlediska bezpečnosti a úspornosti jízdy to důrazně nedoporučujeme. Když jsou už teploty stabilně nad hranicí sedmi stupňů Celsia, doporučujeme Vaše auto přezout na letní pneumatiky. Obecně se nedoporučuje používání zimních pneumatik v letním období. Hlavními nevýhodami používání zimních pneumatik v létě jsou vyšší valivý odpor, výrazně prodloužení brzdné dráhy, nižší stabilita vozidla v zatáčkách a podstatně rychlejší opotřebení pneumatik. Nejlepším řešením je Vaše auto přezouvat dvakrát ročně.
Ve smyslu aktuálně platného a účinného zákona o silničním provozu na Slovensku, je každý řidič povinen vybavit své auto zimními pneumatikami v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je vozovka pokryta souvislou vrstvou sněhu, ledem nebo námrazou. V uvedeném období a podmínkách je tedy používání letních pneumatik prakticky zakázáno, ale hlavně velmi nebezpečné ať už pro Vás, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Navíc v případě, že byste absolvovali policejní kontrolu na cestách, pokuta Vás určitě nemine a hrozí zákaz pokračování ve své jízdě, a tedy i úhrada nemalých nákladů na odtažení vozidla. Navíc pokud byste způsobili dopravní nehodu, Vaše pojišťovna (ve které máte uzavřeno povinné smluvní nebo havarijní pojištění) by pojistné plnění značně krátila případně by jej neposkytla vůbec. Je to ve své podstatě naprosto jednoduché, zimní pneumatiky jsou nazvány zimními proto, aby se používaly v zimě, a letní pneumatiky proto aby byly používány v létě. Používání letních pneumatik je v zimním období nepřípustné.
Velké množství řidičů má však tendenci používat zimní pneumatiky v létě, neboť zákonem či vyhláškou není používání konkrétního typu pneumatik v letním období nijak upraveno. Z hlediska zákona tedy můžete v létě používat zimní pneumatiky, ale z hlediska bezpečnosti to už nedoporučujeme. V letním období, konkrétně v rozmezí měsíců duben až září se doporučuje používání letních pneumatik. Výhody, které tím řidič při jízdě autem získá, jsou kratší brzdná dráha, lepší spotřeba paliva, lepší přilnavost v zatáčkách, vyšší jízdní komfort či snížení pravděpodobnosti aquaplaningu (nekontrolovatelný smyk na mokré vozovce). Při teplotách nad 7 stupňů Celsia však tyto výhody využijete jen při používání letních pneumatik. Zimní a také letní pneumatiky mají totiž své vlastní specifické vlastnosti, jsou vyráběny z různých směsí, vzory jejich dezénů (včetně hloubky dezénu) se podstatně liší, a tudíž jsou výrobou přizpůsobeny pro použití v příslušném období. Zimní pneumatiky jsou vyráběny z měkčí pryžové směsi, která obsahuje vyšší podíl přírodního kaučuku. Měkčí směs zajišťuje výbornou přilnavost a trakci na vozovce právě pod hranicí 7 stupňů Celsia. Nad touto hranicí však směs zimní pneumatiky ještě více změkne, což způsobuje vyšší valivý odpor pneumatiky a tedy já vyšší spotřebu paliva. Výrazně se prodlužuje brzdná dráha Vašeho motorového vozidla (cca o 7-10 metrů v závislosti na rychlosti vozidla), snižuje se stabilita vozidla v zatáčkách, a tudíž se rapidně snižuje celková bezpečnost Vaší jízdy. A navíc se zimní pneumatiky kvůli jejich směsi (přizpůsobená do nízkých teplot) ve vyšších teplotách podstatně rychleji opotřebují. Obecně se tedy nedoporučuje používání zimních pneumatik v letním období. Nejlepším řešením je Vaše auto přezouvat dvakrát ročně, na jaře ze zimních pneumatik na letní, a na podzim z letních na zimní.
Již ze samotného pojmenování celoročních pneumatik vyplývá, že tyto pneumatiky jsou vhodné pro používání během celého kalendářního roku, a tedy v létě i v zimě. Celoroční pneumatiky jsou jakousi kombinací zimních a letních pneumatik. Jejich koupí můžete dosáhnout úspory nákladů, protože se vyhnete přezouvání zimních a letních pneumatik v jednotlivých sezónách či poplatkům za jejich uskladnění. No je třeba si uvědomit, že celoroční pneumatika nikdy nebude mít tak kvalitní vlastnosti jako letní pneumatika v létě, a také ani jako zimní pneumatika v zimě. Navíc jsou v porovnání s letními i zimními pneumatikami o něco dražší, a v důsledku jejich celoročního používání se i dříve opotřebují, čili je třeba je vyměňovat častěji. Do určité míry mohou být pro Vás celoroční pneumatiky alternativou k sezónním sadám pneumatik, ale zde je třeba zohlednit to, v jakých podmínkách během roku jezdíte. Celoroční pneumatiky totiž nejsou vhodné do těžších zimních podmínek (hrubší zasněžená a zledovatělá vozovka) a jejich výkonnost oproti zimním pneumatikám je v těchto podmínkách na podstatně nižší úrovni. To souvisí také s hloubkou dezénu, která není tak hluboká jako u zimních pneumatik, ale ani mělká jako u letních pneumatik. Oproti letním pneumatikám má celoroční pneumatika slabší přilnavost a horší řízení na suchých rozpálených vozovkách. Celoroční pneumatiky vám tedy nenabízejí to nejlepší, co v konkrétních podmínkách zaručeně dostanete od zimních či letních pneumatik. Celoroční pneumatiky a jejich využití je tak nejvhodnější do oblastí, ve kterých nejsou extrémní rozdíly v počasí v rámci ročních období, případně pro řidiče, kteří jezdí převážně jen v městských oblastech. Pro detailnější srovnání uvedených druhů pneumatik Vám doporučujeme přečíst si článek LETNÍ, ZIMNÍ A CELOROČNÍ PNEUMATIKY .
Většina předních výrobců pneumatik jako Continental, Michelin či Goodyear se shodují v tom, že pokud jsou nepoužívané pneumatiky skladovány správným způsobem, lze je považovat za nové až do věku 5 let od data jejich výroby. Správné skladování pneumatik totiž může výrazně prodloužit i jejich životnost. Vlastnosti správně skladovaných nepoužívaných pneumatik se do jejich věku 5 let od data výroby nijak výrazně nezmění, jelikož jsou do směsi při jejich výrobě zakomponovány látky chránící pneumatiky před jejich stárnutím a znehodnocováním. Pod správným skladováním pneumatik rozumějí výrobci pneumatik jejich skladování na suchém a chladném místě, bez přímého slunečního záření či denního světla a bez přístupu chemických látek či zdrojů ozonu. Vlhký studený sklep a ani půda (kde se v létě mohou teploty vyšplhat poměrně vysoko) tak nebude tím správným místem pro skladování Vašich pneumatik. Nejideálnější je pneumatiky skladovat v tmavé, suché, dobře odvětrané místnosti při teplotě přibližně od 10 do 15 stupňů Celsia .
Pneumatiky je vždy třeba připravit na jejich sezónní uskladnění, a to jednak odstraněním hrubých nečistot (kamínky, bláto, chemikálie atd.), ale také důkladným očištěním pomocí houby, vlažné vody případně i vhodným čistícím prostředkem na pneumatiky. Pneumatiky po takovém ošetření je třeba poté důkladně vysušit. Totéž platí io discích, které je třeba před jejich sezónním uskladněním důkladně očistit od nečistot za použití speciálních přípravků, které zajišťují ochranu disků před korozí či jiným poškozením.
Po pečlivé přípravě Vašich pneumatik pro sezónní uskladnění je můžete uskladnit, ale je třeba rozlišovat, zda uskladňujete pneumatiky namontované na disky, nebo bez nich. Pneumatiky bez disků ukládejte vedle sebe do vertikální polohy na stojato, přičemž doporučujeme čas od času je pootočit aby váha pneumatiky nebyla celé období uskladnění přenášena jen na jednu část pneumatiky. Pneumatiky namontované na disky je zase nejvhodnější skladovat v horizontální poloze naskládané na sebe do tzn. komínu, nejlépe po dvě pneumatiky. Ve vertikální poloze se skladování nedoporučuje, jelikož váhou disku by mohlo dojít k deformacím pneumatiky. Pneumatiky s disky lze skladovat i jejich zavěšením. Ke skladování je také vhodné použít speciální pytle na pneumatiky (dostupné ve většině pneuservisů), které ochrání pneumatiky před vnějšími vlivy, jako je světlo, prach a jiné nečistoty. Aby Vaše pneumatiky byly opravdu bezpečně a profesionálně uskladněny po celou dobu, doporučujeme tuto činnost ponechat na pneuservis. Sezónní uskladnění pneumatik je dnes již běžnou doplňkovou službou poskytovanou naprostou většinou pneuservisů.