OZNAČOVÁNÍ PNEUMATIK
Pod labelingem (v překladu štítkování) pneumatik rozumíme jejich označování za účelem jejich jednodušší identifikace. Provádí se přímo u výrobce pneumatik pomocí labelingových štítků , které jsou lepeny na běhoun pneumatiky. Všechny pneumatiky prodávané v Evropské unii totiž musí být tímto způsobem označeny. Proč tomu tak je?
Labelingové štítky slouží ke komplexnější i dentifikaci pneumatiky nejen z hlediska jejích základních parametrů (značka, rozměr, indexy), ale také z hlediska její výkonnosti a jízdních vlastností . Je to tedy pomůcka hlavně pro řidiče, aby si dokázali co nejlépe vybrat svou pneumatiku. Povinnost štítkování v Evropě byla Evropskou komisí zavedena již v roce 2012 . Proč je tedy třeba se tomuto tématu věnovat podrobněji? Od 1. května roku 2021 vstoupilo totiž v platnost a účinnosti nové nařízení Evropské unie (EU) 2020/740 , kterým se podstatným způsobem mění štítkování pneumatik. Ke změnám došlo především s ohledem na stále více rezonující téma, a to jsou aktuální klimatické změny ve světě. Nový štítek pneumatiky by měl řidičům usnadnit cestu k relevantnějším informacím o konkrétní pneumatice, a to hlavně s ohledem na úspornost spotřeby paliva a tedy i snižování emisí skleníkových plynů. Od 1. května 2021 musí být každá pneumatika vyrobená od tohoto data označena novým labelingovým štítkem, který je navíc dostupný online v databázi výrobků Evropské unie (EPREL). Pneumatiky vyrobené do 30.04.2021 mohou mít fyzicky nalepené na jejich běhounu ještě původní „staré“ labelingové štítky, ale údaje podle nového nařízení musí být dostupné v EPREL databázi . Jaký je tedy rozdíl mezi starým a novým štítkováním a které údaje jsou důležité při výběru pneumatik?
Kromě méně podstatné změny, a to celkového designu labelingového štítku, se z nového štítku dozvíte o své pneumatice o několik relevantních informací navíc.
Velice podstatným novým prvkem je QR kód v pravé horní části. Také přibylo zatřídění do kategorie pneumatik (C1, C2, C3) či identifikační kód výrobce .
V případě hlavních jízdních vlastností jako brzdění za mokra a valivý odpor došlo ke snížení počtu tříd ze 7 na 5. Hlučnost pneumatiky se již neoznačuje počtem zvukových vln, ale písmeny A,B,C.
Navíc přibyly do nového štítku dva piktogramy, jeden označující pneumatiku vhodnou pro jízdu na sníh a druhý označující pneumatiku vhodnou pro jízdu v těžkých zledovatělých podmínkách (ten na štítku této konkrétní pneumatiky není).
QR Kód – načtení kódu mobilním telefonem umožňuje přístup k rozsáhlým informacím o Vaší pneumatice, které se nacházejí v online databázi výrobků EU (EPREL). Kód lze načíst jednoduše pomocí fotoaparátu Vaším mobilním telefonem či přes aplikaci pro čtení QR kódů.
IDENTIFIKÁTOR PNEUMATIKY – identifikace Vaší pneumatiky na základě typu resp. kategorie, a to C1 – pneumatiky osobní motorová vozidla, C2 – pneumatiky pro lehká užitková motorová vozidla, C3 – pneumatiky pro nákladní motorová vozidla. K jednoznačné identifikaci pneumatiky také přispívá jedinečný kód jejího výrobce.
ENERGETICKÁ ÚČINNOST PNEUMATIKY – nebo také valivý odpor pneumatiky, který je vyjádřen 5 klasifikačními třídami od A (nejvyšší palivová úspornost) až po E (nejhorší palivová úspornost). Spotřeba paliva hraje významnou roli z ekonomického hlediska hlavně pro Vás, ale také z hlediska ekologického pro nás pro všechny. Pneumatika se při jejím valení zahřívá, a čím méně zahřátá je, tím méně paliva spotřebujete, ao to méně je vyprodukováno emisí CO2 do ovzduší. Valivým odporem je tedy síla, která klade odpor pneumatice při jejím pohybu a tím zpomaluje vozidlo až k jeho úplnému zastavení. Rozdíl mezi jednotlivými třídami představuje cca 0,1 litru spotřebovaného na 100 km jízdy. Pneumatiky ovlivňují až 20% spotřeby paliva Vašeho vozidla.
PŘILNAVOST NA MOKRÁ VOZOVCE – rozlišujeme 5 klasifikačních tříd od A (nejkratší brzdná dráha za mokra) po E (nejdelší brzdná dráha za mokra), přičemž se hodnotí brzdné vlastnosti nebo brzdná dráha pneumatiky v mokrých podmínkách. Pneumatiky zařazené do třídy A tedy zajišťují kratší brzdnou dráhu vozidla oproti nižším třídám. Rozdíl v brzdné dráze mezi třídou A a E je cca 9 metrů při rychlosti 80 km/h . Obecně jsou pneumatiky velmi důležitým komponentem vozidla, neboť zabezpečují Vaši bezpečnost při jízdě, akceleraci ale hlavně brzdění na každém povrchu a za každých podmínek .
HLUČNOST PNEUMATIKY - jedná se o hodnotu hladiny vnějšího hluku pneumatiky při valení pneumatiky během jízdy. Nově jsou pneumatiky rozděleny do tříd hlučnosti podle písmen A , B a C , přičemž písmenem A jsou označeny pneumatiky s nejnižší hodnotou vnějšího hluku. Rozdíl třídy A oproti B je až o 50% nižší hodnota hladiny hluku. Hladina hluku se měří v decibelech, přičemž již rozdíl 3 decibelů ve skutečnosti zdvojnásobuje hlučnost pneumatiky.
PŘILNAVOST NA SNĚHU - 3PMSF – v angličtině Three Peak Mountain Snowflake, v překladu sněhová vločka v trojcípé hoře identifikuje pneumatiky, které na základě objektivních oficiálních testů zaručují velmi dobrý výkon a kontrolu vozidla i na hrubě zasněžených a zledovatělých vozovkách s důrazem na Vaši. Je to tedy označení pneumatik garantující vlastnosti zimních pneumatik i ve špatných zimních podmínkách. Současně však tímto označením mohou disponovat i některé celoroční pneumatiky vyvinuté tak, aby splňovaly požadované vlastnosti zimních pneumatik, ale je třeba zdůraznit, že jejich výkonnost v zimních podmínkách se nevyrovná výkonnosti zimních pneumatik. Pneumatiky s tímto označením mají například oproti letním pneumatikám kratší brzdnou dráhu, a to v průměru o cca 30 metrů při rychlosti 50 km/h.
PŘILNAVOST NA LEDU – Označení piktogramem přilnavosti na ledě se identifikují pneumatiky, které mají perfektní výkon na těžce zledovatělých vozovkách a vozovkách se zamrzlým sněhem , se kterými je možno se setkat hlavně v severských zemích. Toto označení garantuje kratší brzdnou dráhu pneumatiky na vozovce v uvedených podmínkách. Doporučuje se pneumatiky s uvedeným označením používat pouze v těžkých zimních podmínkách při stálých velmi nízkých teplotách, neboť v opačném případě by jejich jízdní vlastnosti mohly mít zcela opačný efekt. Pneumatiky s tímto označením tak s největší pravděpdoobností na našem trhu nenajdete.