• 4 miliony prodaných pneumatik 4 miliony prodaných pneumatik
  • Specialista na pneumatiky od roku 1991 Specialista na pneumatiky od roku 1991
  • Expedice v den objednávky (do 14:00) Expedice v den objednávky (do 14:00)

OZNAČOVÁNÍ PNEUMATIK

Pod labelingem (v překladu štítkování) pneumatik rozumíme jejich označování za účelem jejich jednodušší identifikace. Provádí se přímo u výrobce pneumatik pomocí labelingových štítků , které jsou lepeny na běhoun pneumatiky. Všechny pneumatiky prodávané v Evropské unii totiž musí být tímto způsobem označeny. Proč tomu tak je?

Labelingové štítky slouží ke komplexnější i dentifikaci pneumatiky nejen z hlediska jejích základních parametrů (značka, rozměr, indexy), ale také z hlediska její výkonnosti a jízdních vlastností . Je to tedy pomůcka hlavně pro řidiče, aby si dokázali co nejlépe vybrat svou pneumatiku. Povinnost štítkování v Evropě byla Evropskou komisí zavedena již v roce 2012 . Proč je tedy třeba se tomuto tématu věnovat podrobněji? Od 1. května roku 2021 vstoupilo totiž v platnost a účinnosti nové nařízení Evropské unie (EU) 2020/740 , kterým se podstatným způsobem mění štítkování pneumatik. Ke změnám došlo především s ohledem na stále více rezonující téma, a to jsou aktuální klimatické změny ve světě. Nový štítek pneumatiky by měl řidičům usnadnit cestu k relevantnějším informacím o konkrétní pneumatice, a to hlavně s ohledem na úspornost spotřeby paliva a tedy i snižování emisí skleníkových plynů. Od 1. května 2021 musí být každá pneumatika vyrobená od tohoto data označena novým labelingovým štítkem, který je navíc dostupný online v databázi výrobků Evropské unie (EPREL). Pneumatiky vyrobené do 30.04.2021 mohou mít fyzicky nalepené na jejich běhounu ještě původní „staré“ labelingové štítky, ale údaje podle nového nařízení musí být dostupné v EPREL databázi . Jaký je tedy rozdíl mezi starým a novým štítkováním a které údaje jsou důležité při výběru pneumatik?

label.jpeg


Kromě méně podstatné změny, a to celkového designu labelingového štítku, se z nového štítku dozvíte o své pneumatice o několik relevantních informací navíc.
Velice podstatným novým prvkem je QR kód v pravé horní části. Také přibylo zatřídění do kategorie pneumatik (C1, C2, C3) či identifikační kód výrobce .
V případě hlavních jízdních vlastností jako brzdění za mokra a valivý odpor došlo ke snížení počtu tříd ze 7 na 5. Hlučnost pneumatiky se již neoznačuje počtem zvukových vln, ale písmeny A,B,C.
Navíc přibyly do nového štítku dva piktogramy, jeden označující pneumatiku vhodnou pro jízdu na sníh a druhý označující pneumatiku vhodnou pro jízdu v těžkých zledovatělých podmínkách (ten na štítku této konkrétní pneumatiky není).

Label_491552.png

eu-tyre-label-barcode.png

QR Kód – načtení kódu mobilním telefonem umožňuje přístup k rozsáhlým informacím o Vaší pneumatice, které se nacházejí v online databázi výrobků EU (EPREL). Kód lze načíst jednoduše pomocí fotoaparátu Vaším mobilním telefonem či přes aplikaci pro čtení QR kódů.

eu-tyre-label-tyre-class.png

IDENTIFIKÁTOR PNEUMATIKY – identifikace Vaší pneumatiky na základě typu resp. kategorie, a to C1 – pneumatiky osobní motorová vozidla, C2 – pneumatiky pro lehká užitková motorová vozidla, C3 – pneumatiky pro nákladní motorová vozidla. K jednoznačné identifikaci pneumatiky také přispívá jedinečný kód jejího výrobce.



1.gif

ENERGETICKÁ ÚČINNOST PNEUMATIKY – nebo také valivý odpor pneumatiky, který je vyjádřen 5 klasifikačními třídami od A (nejvyšší palivová úspornost) až po E (nejhorší palivová úspornost). Spotřeba paliva hraje významnou roli z ekonomického hlediska hlavně pro Vás, ale také z hlediska ekologického pro nás pro všechny. Pneumatika se při jejím valení zahřívá, a čím méně zahřátá je, tím méně paliva spotřebujete, ao to méně je vyprodukováno emisí CO2 do ovzduší. Valivým odporem je tedy síla, která klade odpor pneumatice při jejím pohybu a tím zpomaluje vozidlo až k jeho úplnému zastavení. Rozdíl mezi jednotlivými třídami představuje cca 0,1 litru spotřebovaného na 100 km jízdy. Pneumatiky ovlivňují až 20% spotřeby paliva Vašeho vozidla.


2.gif


PŘILNAVOST NA MOKRÁ VOZOVCE – rozlišujeme 5 klasifikačních tříd od A (nejkratší brzdná dráha za mokra) po E (nejdelší brzdná dráha za mokra), přičemž se hodnotí brzdné vlastnosti nebo brzdná dráha pneumatiky v mokrých podmínkách. Pneumatiky zařazené do třídy A tedy zajišťují kratší brzdnou dráhu vozidla oproti nižším třídám. Rozdíl v brzdné dráze mezi třídou A a E je cca 9 metrů při rychlosti 80 km/h . Obecně jsou pneumatiky velmi důležitým komponentem vozidla, neboť zabezpečují Vaši bezpečnost při jízdě, akceleraci ale hlavně brzdění na každém povrchu a za každých podmínek .




3.gif



HLUČNOST PNEUMATIKY - jedná se o hodnotu hladiny vnějšího hluku pneumatiky při valení pneumatiky během jízdy. Nově jsou pneumatiky rozděleny do tříd hlučnosti podle písmen A , B a C , přičemž písmenem A jsou označeny pneumatiky s nejnižší hodnotou vnějšího hluku. Rozdíl třídy A oproti B je až o 50% nižší hodnota hladiny hluku. Hladina hluku se měří v decibelech, přičemž již rozdíl 3 decibelů ve skutečnosti zdvojnásobuje hlučnost pneumatiky.




4.png



PŘILNAVOST NA SNĚHU - 3PMSF – v angličtině Three Peak Mountain Snowflake, v překladu sněhová vločka v trojcípé hoře identifikuje pneumatiky, které na základě objektivních oficiálních testů zaručují velmi dobrý výkon a kontrolu vozidla i na hrubě zasněžených a zledovatělých vozovkách s důrazem na Vaši. Je to tedy označení pneumatik garantující vlastnosti zimních pneumatik i ve špatných zimních podmínkách. Současně však tímto označením mohou disponovat i některé celoroční pneumatiky vyvinuté tak, aby splňovaly požadované vlastnosti zimních pneumatik, ale je třeba zdůraznit, že jejich výkonnost v zimních podmínkách se nevyrovná výkonnosti zimních pneumatik. Pneumatiky s tímto označením mají například oproti letním pneumatikám kratší brzdnou dráhu, a to v průměru o cca 30 metrů při rychlosti 50 km/h.




6.png



PŘILNAVOST NA LEDU – Označení piktogramem přilnavosti na ledě se identifikují pneumatiky, které mají perfektní výkon na těžce zledovatělých vozovkách a vozovkách se zamrzlým sněhem , se kterými je možno se setkat hlavně v severských zemích. Toto označení garantuje kratší brzdnou dráhu pneumatiky na vozovce v uvedených podmínkách. Doporučuje se pneumatiky s uvedeným označením používat pouze v těžkých zimních podmínkách při stálých velmi nízkých teplotách, neboť v opačném případě by jejich jízdní vlastnosti mohly mít zcela opačný efekt. Pneumatiky s tímto označením tak s největší pravděpdoobností na našem trhu nenajdete.


BLOG – ČLÁNKY

Zajímavé a užitečné informace z oblasti pneumatik

V kterých evropských zemích jsou zimní pneumatiky povinné?

V kterých evropských zemích jsou zimní pneumatiky povinné?


Při jízdě přes hranice nebo při plánování zimní cesty po Evropě není vždy jasné, jakou výbavu pneumatik byste měli mít. Zde je přehled...

Přejdi na článek
OZNAČOVÁNÍ PNEUMATIK

Označování pneumatik


Pod labelingem (v překladu označování) pneumatik rozumíme jejich označování za účelem jejich jednodušší identifikace. Vykonává se přímo u výrobce pne...

Přejdi na článek
LETNÍ, ZIMNÍ A CELOROČNÍ PNEUMATIKY

Letní, zimní a celoroční pneumatiky


Vzor dezénu pneumatiky, její směs a složení jednotlivých částí určují, v jakém období je vhodné ji používat. Podle toho pak dělíme osobní...

Přejdi na článek
Pozoruhodná cesta recyklace pneumatik

Pozoruhodná cesta recyklace pneumatik


V dnešním světě, kde se environmentální povědomí a udržitelné postupy stávají čím dál důležitějšími, nebyla potřeba efektivních metod recyklace nikdy...

Přejdi na článek
Speciální technologie pro pneumatiky

Speciální technologie pro pneumatiky


Pneumatiky, které mají unikátní vlastnosti, dokážou naplnit i nadstandardní požadavky zákazníků. Byly vyvinuty a zkonstruovány jiným způsobem...

Přejdi na článek
Nejnovější trendy v pneumatikách pro rok 2025

Nejnovější trendy v pneumatikách pro rok 2025


Pneumatiky hrají klíčovou roli v každodenním ježdění. S rostoucími nároky na bezpečnost, ekologickou udržitelnost...

Přejdi na článek
Umění a věda za pneumatikami Formule 1

Umění a věda za pneumatikami formule 1


Závody Formule 1 jsou vzrušujícím vysokorychlostním sportem, který sledují miliony fanoušků po celém světě. Neuvěřitelnou rychlost...

Přejdi na článek
DOT – DATUM VÝROBY A STÁRNUTÍ PNEUMATIK

Dot – datum výroby a stárnutí pneumatik


Jako každý výrobek, i pneumatika má svůj datum výroby, který je označován zkratkou DOT a je uveden na bočnici pneumatiky. Tento údaj se skládá ze čtyř...

Přejdi na článek
Nichol
Nicholtrackt s.r.o Veľkoobchod s pneumatikami.
Fiľakovská 24 Lučenec SK 984 01
číslo infolinka horní $$ predajna-nicholtrackt-s-r-o predajna-nicholtrackt-s-r-o
Nicholtrackt s.r.o
Fiľakovská 24 Lučenec SK 984 01
číslo infolinka horní Predajna Nicholtrackt s.r.o
OZNAČOVÁNÍ PNEUMATIK nicholtrackt.cz > OZNAČOVÁNÍ PNEUMATIK